-
آغاز رنج آلود سی سالگی
شنبه 11 آذرماه سال 1391 10:49
با تمام وجود غمگین ام مرگ جزیی از آرزوم شده...
-
نه خانی آمده و نه خانی رفته!
چهارشنبه 18 فروردینماه سال 1389 21:56
مردی خربزه ای خرید تا به خانه برد. در راه وسوسه در دل اش راه یافت که خوب است خربزه را ببُرم و به رسم خانان گوشت آن را بخورم و باقی را در کنار راه اندازم تا عابران گمان کنند خانی از این جا گذشته، گوشت خربزه را خورده و پوست اش را به دور انداخته است. به این نیت گوشت خربزه را خورد، خواست پوست آن را به کنار راه بیاندازد،...
-
نخودی (های، گل بیا ، بهار بیا!)
دوشنبه 24 اسفندماه سال 1388 00:51
بچه که بودم، به یمن این که مامان کتابدار بوده یه زمانی، همیشه وقتم با کتاب و نوارهای قصه پر میشد؛ کتابهای کانون(پرورش فکری نه قلمچی) که اون موقع دنیای اندیشهها و احساسات کودکانهی من رو میساختن. البته تئاتر پارک لاله و جشنواره فجر و سینما کانون هم جای خود داشت. قاطی همهی نوار قصهها یه نوار داشتم که کپی بود و...
-
آی رسانههای انساندوست!
چهارشنبه 23 دیماه سال 1388 21:44
نمیدونم حتمن باید تو جایی مثل هاییتی زلزله بیاد و خدانفر بمیرن تا رسانههای جهانی و شبکههای خبری یادشون بیافته که این کشور خیلی فقیر بوده و از نبود زیرساختها و امکانات حداقلی رنج میبرده. یعنی مثلن اگه دو ماه پیش بیخود و بیمقدمه یه گزارش مفصل از فقر در هاییتی(و البته علل و ریشههاش) میفرستادن رو آنتن نمیشد؟ خب...
-
چرخش متن شناسانه
سهشنبه 15 دیماه سال 1388 21:38
گزارشی از انتشار مجموعه آثار مارکس و انگلس ازابتدا تا امروز گرالد هوبمَن - مترجم: سیما راستین • نویسنده مقاله، دکتر گرالد هوبمَن بر این نظر است که چرخش سال ۱۹۸۹، که نماد آن فروریختن دیوار برلین است و پایان دورهی "سوسیالیسم عملا موجود" را رقم میزند، این امکان را فراهم آورده که مارکسشناسی فیلولوژیک پا گیرد...
-
Students' day
دوشنبه 16 آذرماه سال 1388 00:02
Hey bitter son How dare you ask? With your knowledge on Your hands and a mask On the face and gone To demonstrate And angrily task Against the sun Of the holy mosque In the face of war For a piece of peace When you have to run To die or release.
-
مرگبازی
سهشنبه 7 مهرماه سال 1388 11:57
سایه چیست؟ سایه نیست وقتی که روشنی نیست، نور نیست آنگاه سایه... سرما چیست؟ سرما نیست وقتی که شعله نیست، شور نیست آنگاه سرما... مرگ چیست؟ مرگ نیست هرچه هست زندگیست وقتی نیست آنگاه... آنگاه هیچ نیست. مدتهاست نگران مردنام نیستم. یعنی فکر میکنم آنچه میتواند نگران کننده باشد لحظهی مرگ نیست یا پس از آن(که آنجا تو...
-
شرفِ هنرمند بودن /مقالهای منتشرنشده از احمد شاملو
شنبه 3 مردادماه سال 1388 22:57
آن که مىخندد، هنوز خبر هولناک را نشنیدهاست! برتولد برشت بدون در میان آوردن هیچ صغرا و کبرائى برآنیم که میان دو گونه برداشت از دستاوردهاى هنرى طى استحکاماتى بکشیم اگرچه دستکم از نظر ما جنگى فیزیکى در میان نیست. این خط، فقط مشخصکنندهى مرزهاى یک عقیده است در برابر دو گروه متضادالعمل که یکى تنها...
-
ساز و برگهای ایداولوژی
دوشنبه 31 فروردینماه سال 1388 23:36
ایداولوژی، این میراث کلیدی مارکس، مهمترین دستمایهی لویی آلتوسر برای تحلیل فرهنگ است. از دید او، دولتها به دو شیوه شرایط بازتولید قدرت و نظام سیاسی را فراهم میکنند: 1) با ساز و برگهای سرکوبگر، که کلیتی سامانمند و متمرکز را برای اعمال سیاستهای نمایندگان طبقات سلطهگر شکل میدهد، و با اولویتبخشی به سرکوب(و...
-
این انگلیسیها!
شنبه 29 فروردینماه سال 1388 14:25
عجب!!! عجب!!! آدم بنشیند روبروی صفحهی جادوی بی.بی.سی... صادق صبا را ببیند که آمده ایران تا فیلم مستند بسازد... حضرت آقا بروند جنوب کشور... سر راهشان، به بوشهر که رسیدند سری هم به دلوار بزنند و شرح مبسوطی از دوران استعمارگری بریتانیای کبیر و این انگلیسیهای مهاجم بدهند. عجب!!! بی.بی.سی هم که در انگلستان نیست و ما هم...
-
آخ، که سال بد...
پنجشنبه 29 اسفندماه سال 1387 23:15
آخ، که سال بد دیگر دارد میرود، سال بدترین. سالی با نوروز و بهار غمناک، تابستان جهنمی و برزخ پاییز. این آخرهایاش هم، هرچند که نویدکی میداد، چنگی به دلام نزد. سالی که از خودم نبود، خودم نبودم. سالی که از آغاز، همهاش زمستان بود. کاش قاطی این کاغذپارهها که از اتاقتکانی به جا مانده، خاطرات این سال را هم میشد دم در...
-
نظریهی فرهنگی و مطالعات فرهنگی در بریتانیا
سهشنبه 20 اسفندماه سال 1387 00:08
ظهور نظریهی فرهنگی در بریتانیا ریشه در تحولاتی داشت که به ویژه در عرصه ادبیات و سنت نقد ادبی این کشور ظهور و بروز یافت. دامنگیرشدن موج رمانتیسیزم(که به شدت از بلایای تمدن جدید ناخرسند بود و روند منحط ناشی از صنعتیشدن را برنمیتابید) در کنار گرایشهای تاریخ گرایانه، بستر عمدهی نظریات فرهنگی منتقدانه را شکل میداد؛...
-
مرثیهای برای یک رویا
جمعه 2 اسفندماه سال 1387 14:40
بسی رنج بردیم در این سال سی که رنج برده باشیم فقط، مــرسی توضیح: میخواستم به مناسبت ۳۰ امین سالگرد انقلاب متنی بنویسم که با ترانههای این سی سال پیش بیاید تا برسد به این بیت نامجو، اما حالم خوب نبود و کارها زیاد. این شد که فقط آخرش رو نوشتم... از هیچی بهتره به هر حال!
-
فوروم جهانی ۲۰۰۹ در برزیل
دوشنبه 21 بهمنماه سال 1387 12:53
ما انقلاب طرز تفکرها را میخواهیم فوروم جهانی بلم برزیل با قطعنامهی برنامهی مبارزات اجتماعی به پایان رسید. نمایندهی جنبشهای اجتماعی در روز یکشنبه از تاریخ 28 مارس تا 4 آپریل را به عنوان هفتهی آکسیون بر علیه سرمایهداری و جنگ اعلام کرد. در این نشست بزرگ در حدود 133000 نفر از 142 کشور جهان شرکت کرده بودند.... و...
-
از آن حرفهای فوکویی
جمعه 18 بهمنماه سال 1387 14:42
من اغلب در کارهایام مفاهیم، نوشتهها یا عبارتهایی از مارکس نقل میکنم، بدون آن که خود را ملزم بدانم که سخن او را با برچسبی تاییدی و عبارتی تحسین برانگیز در پانویس همراه کنم. وقتی کسی چنین میکند، به چشم فردی به او مینگرند که مارکس را میشناسد و و به وی حرمت میگذارد، در نتیجه در نشریههای موسوم به مارکسیستی جایگاه...
-
قرص صبح روز بعد!
دوشنبه 14 بهمنماه سال 1387 00:04
"گاهی وقتا پیش میآد که آدم گند بزنه. حالال فرق نمیکنه به چی؛ به یه رابطه، یه امتحان، یه پروژهی کاری... یا به آدم دیگه. بالاخره همیشه یه موضوعی واسه گند زدن پیدا میشه. آره. گاهی وقتها آدم گند میزنه و پشت بندش جز حسرت و پشیمونی چیزی باقی نمیمونه. گاهی وقتا داغی، حالیت نیس، میری تو دل کار و بیرون که میای،...
-
سردرد
یکشنبه 6 بهمنماه سال 1387 23:15
در تهی میان سردردها و دردسرهایام اندکی زمان دارم برای زیستن نه آمدن سردردها با من است و نه رفتن دردسرها تنها یک کار میتوانم کرد: شایستهتر بزیم سفارش امروز: احساس نابسامانی اقتصادی شدید در 54 درصد جوانان به طعم زیتون(سرپیچ: ویژه ی غزه) برد و باخت در غزه گفتگو با ثریا خالدی، تنها سردفتر زن در چهارمحال و بختیاری...
-
آزمون جامعهشناسی اسلامی
پنجشنبه 3 بهمنماه سال 1387 09:46
ایلنا : مصباح یزدی گفت:«انسان، زمانی وظایف اجتماعی خود را بهتر انجام میدهد که شرایط روحی و معنوی مناسب داشته باشد و تقویت بعد معنوی وظیفه هر مسلمانی است. ولی تقویت این بعد در نیروهای انتظامی که با مسایل اجتماعی سر و کار دارند، ضروریتر است. ی ک مجرم چون خود را مستقل می داند و زیر بار هیچ گونه محدودیت و قانونی نمیرود...
-
گلایه کردن قدغن
سهشنبه 1 بهمنماه سال 1387 12:08
دیشب تریبون ۹۰ برای مردم بسته شد. در شبی که قرار بود کمپین sms راه بیافتد و سلطهطلبی و تحریم سازمان ورزش به چالش کشیده شود، در یک اقدام حکومتی مخابرات هم به یاری آن پدر بی پدر ورزش ایران آمد و آنچه از ۹۰ باقی ماند لب و لوچهی آویزان عادل شوربخت بود. در یکی از معدود مواردی که مردم میتوانستند در یک تریبون رسانهای...
-
جنس ِ کار!
پنجشنبه 26 دیماه سال 1387 15:16
برگردان: لاله حسین پور اخبار روز: www.akhbar-rooz.com یکشنبه ۲۲ دی ۱٣٨۷ - ۱۱ ژانویه ۲۰۰۹ • آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نشان می دهند، زنان در کشورهای مختلف اروپایی، بسته به این که در کدام کشور کار می کنند، میزانی مابین 75 تا 96 درصد ِ درآمد مردان دست مزد می گیرند. همین آمارها حاکی از آن هستند، اختلاف درآمد زنان و مردان...
-
اعتصاب کتاب
یکشنبه 22 دیماه سال 1387 12:26
در غیرقابل قبول بودن آثار فیلسوفنمایانی چون لوکاچ همان بس که مردم عادی که هیچ، من که خیر سرم کلی فلسفه و جامعهشناسی و ادبیات خواندهام هم بعد از 5بار خواندن بسیاری از بندهای "نظریهی رمان" هیچ چیز از آنها نفهمیدم. از آنجا که به عنوان یک دانشآموختهی زبان و ادبیات، و کسی که چندین سال کار ترجمه و...
-
مقاومت در سنگر خودی
شنبه 21 دیماه سال 1387 15:52
برای عادلی که میخواهد عادل بماند ... دیگر سرود "حیوانات انگلیس" شنیده نشد و به جای آن مینیماس* شاعر شعری ساخت که مطلع آن این بود: قلعهی حیوانات، قلعهی حیوانات هرگز از من به تو آسیبی نخواهد رسید! (قلعهی حیوانات، پایان بخش هفت) اینجا این یکی و این... فکرش را میکردید روزی برسد که ابزار سلطه خود به...
-
در نمایش سوگ
سهشنبه 17 دیماه سال 1387 18:38
در نمایش دستههای سوگ، میتوانی دید قدرت را که چگونه بدنها را سامان میدهد: مردان، در صف، با فاصله، با زور در بازو که زنجیر را و طبل و سنج را به جنبش وامیدارد، رقص پاها که با ضربآهنگ موسیقی تنظیم میشود و قدرت دستان پرچمدار نوجوان و کمر علمدار جوان. همه چیز نمایش مردانه است و زنان درپی میآیند: کنار هم، بینظم،...
-
چگونه یک پارادایم شکل می گیرد؟
یکشنبه 15 دیماه سال 1387 17:29
امروز این متن از راه ای-میل به دستم رسید. قابل توجه دوستانی که به پارادایم، گفتمان،ایداولوژی، پیروی از قاعده و سایر مفاهیم مرتبط علاقهمندند: موضع جامعهشناسانه(مطالعات فرهنگیانه) خود را مشخص کنید. هماکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم. چگونه یک پارادایم شکل می گیرد؟ گروهی از دانشمندان 5 میمون را در قفسی قرار دادند. در...
-
ضد حملهی مارکس
جمعه 13 دیماه سال 1387 12:11
در بند مقررات کشیدن سرمایه مالی، یا گذر از سرمایه داری؟ لوسین سو - مترجم: مرمر کبیر منبع: لوموند دیپلماتیک منبع ترجمه: اخبار روز • تقریبا موفق شده بودند ما را متقاعد کنند که: پایان تاریخ فرارسیده و با توافق و رضایت جمعی، سرمایه داری شکل نهایی سازماندهی اجتماعی است... و در این میان تنها چند فرد تهی مغز معلوم نیست هنوز...
-
از غزه تا هابرماس
دوشنبه 9 دیماه سال 1387 23:30
دلم میخواست میتونستم تظاهرات راه بندازم، برم تو خیابونا، شعار بدم، عکس بگیرم، با همفکرام بیانیه صادر کنم، ترجمهش کنم و تا جایی که میتونم تو تلویزیونا، رادیوها، وبلاگا، چت روما و اصلن هر جای دنیا که دستم میرسه داد بزنم که: یکی جلوی این کثافتای اسراییلی رو بگیره... دلم میخواست میتونستم این کارا رو بکنم و به اسم...
-
فوکو(۲)
دوشنبه 25 آذرماه سال 1387 23:12
جهان یک نهاد [درمانگاه] بزرگ است. درمانگاهی که در آن حاکمان روان شناسان اند و مردم بیماران. هر روز نقش جُرم شناسان، روانپزشکان و همه کسانی که رفتار روحی انسان را معاینه می کنند گسترده تر می شود. به همین جهت قدرت سیاسی در صدد است یک وظیفه جدید، یعنی وظیفه درمانگری را به عهده بگیرد ... از دید فوکو، مهمترین گفتمانها در...
-
فوکو(۱)
دوشنبه 11 آذرماه سال 1387 10:06
به یاد دارم جدل خوشایندی را که با دوستی نازنین داشتم بر سر این که فوکو جامعهشناس است یا فیلسوف. آن دوست دلسپردهی فلسفه بود و من هم پایدر راه جامعهشناسی. برای ختم به خیر شدن بحثمان از توضیح یکی از استادانام سود جستم و گفتم: اصلا بهتر است (به امثال فوکو)بگوییم اندیشمند. دوست خندید و گفت: هه! این که یعنی همان...
-
پیروی از قاعده(Rule Following)
سهشنبه 5 آذرماه سال 1387 01:26
شاید این سخن کلیشهای باشد که عرصهی اجتماع عرصهی قواعد است، درست همانطور که طبیعت عرصهی قوانین طبیعی و قواعد وحش است. تنها رفتار عاملان انسانیست که، به ویژه در پهنهی اجتماع، با قواعدی محدود و هدایت میشود، و به همین سبب رفتار عاملان را میتوان با ارزیابیهای هنجاری به درست و نادرست، مناسب و نامناسب و عقلانی و...
-
بوردیو(۱)
سهشنبه 28 آبانماه سال 1387 01:17
بعضی نظریهپردازان را که میخواهی نقد کنی، میبینی که چغرند. گویی به این راحتیها تن به نقد نمیدهند و از دستات لیز میخورند اگر بخواهی زیاده بفشاریشان. بوردیو چنین است، همچنان که گیدنز، و البته این تنها شباهتشان نیست. این دو پرچمدار جامعهشناسی در زمان و مکانی که سایرین به اردوهای دیگر سو پیوستهاند، از نبوغ و...