کـــاوه در آینــــه

جایی برای اندیشه های من و ... مطالعات فرهنگی

کـــاوه در آینــــه

جایی برای اندیشه های من و ... مطالعات فرهنگی

آی رسانه‌های انسان‌دوست!

نمی­دونم حتمن باید تو جایی مثل هاییتی زلزله بیاد و خدانفر بمیرن تا رسانه­های جهانی و شبکه­های خبری یادشون بیافته که این کشور خیلی فقیر بوده و از نبود زیرساخت­ها و امکانات حداقلی رنج می­برده. یعنی مثلن اگه دو ماه پیش بی­خود و بی­مقدمه یه گزارش مفصل از فقر در هاییتی(و البته علل و ریشه­هاش) می­فرستادن رو آنتن نمی­شد؟ خب معلومه که نمی­شد. وسط دست و پا زدن واسه مجاب کردن ملت به این که: «آی! بحران اقتصادی داره تموم می­شه، دنیای سرمایه دوباره جون گرفته، فلان­قدر رشد سرانه­ی کوفت بوده و بهمان قدر نرخ رشد زهرمار»، که نمی­شه نیمه­ی زشت جهان سرمایه­داری رو صاف گذاشت جلوی چشم بیننده­ی جهانی. که اون­وقت ملت از بالای سرشون علامت سوال سبز بشه(هرگونه ارتباط این سبز با جریانات مشکوک داخلی تکذیب می­شود) که «خب چرا این کشور فقیره؟ چرا دو سوم از نیروی آماده به کارش شغل رسمی و دایمی ندارن و ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنن؟ چرا آمار مبتلایان ایدزش این­قدر بالاست؟ چرا سازمان ملل به وضع­ اینا رسیدگی نمی­کنه؟ چه کشورهایی دارن سرمایه­هاشو می­چاپن و واردات و صادراتش چرا قبضه­ی آمریکاست؟ و ...».

 

به جاش الآن عروسی رسانه­هاست. همه­ی بخش­های خبری رنگ­شون قرمز می­شه، گزارش ویژه کار می­کنن، سر تهیه­ی ماده­ی خبری با هم رقابت(رقابت آزاد، مثل بازار آزاد) می­کنن، و از افزایش بیننده­شون برای تبلیغ خود و فروکردن هرچه بیش­تر سایر محصولات تحلیلی_خبری­شون در کله­ی ملت کمال استفاده رو می­برن. بعد بانک جهانی برای برآورد میزان خسارات زلزله اعلام آمادگی می­کنه(کجا بودی تا حالا؟!) و پرزیدنت اوباما(منجی عالم بشریت- واحد نیم­کره­ی غربی) و رفقا از کمک­های بشر دوستانه­ی همه­ی کشورهای صنعتی بزرگ جهان خبر می­دن و احتمالن تا چندماهی از شبکه­های معظم شاهد داستان­های بسیار زیبای انسانی که در خلال عملیات نجات و پس از اون رخ داده خواهیم بود.

 

گاهی وقتا فقط اگه بمیری آدم/بشر/انسان حسابت می­کنن(البته نه هر مردنی هم)!

  

درباره‌ی هاییتی

نظرات 6 + ارسال نظر
دختری با دامن حریر چهارشنبه 23 دی‌ماه سال 1388 ساعت 21:53 http://www.patty.blogsky.com

سلام.خوبید؟
وبلاگتون خیلی پر محتواست! فقط متاسفم که نتونستم تقریبا بطور کامل بخونم.
با این پستتون خیلی موافقم.خیلی عادلانه هستش.
به منم سری بزنید خوشحالم می کنید.
مرسی:)

روزها... جمعه 25 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:11 http://mahjour-weblog.blogsky.com/

سلام کاوه جان، آقا ما دلمون تنگ شده بسی... فرصتی بشه با هم یه دل سیر درد دل کنیم... می خواستم در مورد هایتی که نوشتی یه چیزی تو همین مایه ها بنویسم دیدم آب در هاون کوفتنه و خلاصه انگار نه حالی واسه نوشتن هست و نه گوش شنوایی... این که هایتی بود و شبیه اون رو هم ما خودمون تو بم داشتیم... از این درد ها توی این دنیا زیاده، فکر می کنی الان تو آفریقا چند نفر دارن در هر دقیقه از فقر و ... می میرن؟ چند نفر تو عراق و افغانستان و ... در سال کشته میشن؟ راستی از سومالی خبر داری که گله ای آدم می کشن؟ از اعدامهای توی ... و ... چی؟ از فقر و فلاکت فلان جا و فلان جا چی؟ کاوه جون گند این کره زمین سالهاست که در اومده، بوی گندش هم انقدر همه جا رو گرفته دیگه مشام همه بهش عادت کرده... این گندیه که فقط گونه پستاندار دو پا میتونه به بار بیاره و نه هیچ موجود دیگه ای... هر وقت به راههای درست شدن این گند فکر میکنم به حماقت خودم میخندم!

روزها... جمعه 25 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:13 http://mahjour-weblog.blogsky.com/

راستی خوبه که بازم مینویسی :)

روزها... جمعه 25 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:18 http://mahjour-weblog.blogsky.com/

راستی اینم یادم رفت بگم، با تمام این چیزایی که گفتم، همیشه امیدوارم که یه روز دنیا جایی زیبا و دلنشینی برای همه ادما بشه... آمین!

جواد جمعه 21 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:02 http://www.maher123.blogfa.com

توجه کردی آخر مقاله ای شعر گفتی. شعر خوبیم گفتی.

کاوه جمعه 21 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 16:21

توجه نکرده بودم!
نظر لطفته...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد